Followers

Tuesday, 29 November 2011

~ya Allah berikan aku kekuatan~


Ya Allah,berikan aku kekuatan...
tatkala hati ini mula rasa berputus asa..
tatkala diri ini tak mampu lagi berdiri..
tatkala kecewa menguasai diri..
tatkala rasa sedih menghantui diri..

Ya Allah,berikan aku kekuatan...
walaupun diri ini sering melupakan Mu..
walaupun diri ini sering meninggalkanMu..
kerna aku tahu..
Kau takkan pernah melupakanku..

Ya Allah,berikan aku kekuatan..
Untuk aku menyusun langkah ini,
mengejar impian yang termaktub di hati,
mencari kebahagiaan yang hakiki...
dengan jalan yang yang Kau redhai..

Ya Allah,berikan aku kekuatan..
Kerna Kau lah tempat aku berlindung..
Kau lah tempat aku bermohon..
Kau lah yang selayaknya aku meminta..
Kerna diriku adalah hamba....

Ya Allah,berikan aku kekuatan..
kerna solatku..
ibadatku...
hidupku dan..
matiku...
hanya untuk Mu....

Monday, 28 November 2011

~jka lhirku dlm keadaan islm,aku hrp matiku jua dlm islam~

salam semua....
.rasanya sempat lagi addah nak wish untuk "salam maal hijrah 1433"mesti u all semua ada tanam azam baru dalam diri u all kan.??  alhamdulillah...harap2 semuanya tanam azam yang baik2 ye..anyway kita boleh tutup la buku lama tu n buang jauh2, then kita bukak buku baru,k...ermm nak kongsi sesuatu ngan korang ni..ha??da tau??tau apa??msti u all fkir addah nak citer pasal bola kan??hahhahaha.x la..mntang2 perlawann bola smlam antara harimau malaya vs bahrain kalah kan...so sad....lbh2 lgi my boyfriend muslim ahmad x turun smlam coz cedera..x de feel nak tgok bola smalam..heheheheh..ehhhh cik addah ni!!!tdi cakap bukan cter pasal bolakan??hehehe...ok3..anyway addah rasa betul2 sebak bila dengr satu cerita ni..lbh2 lgi cik addah baru dapat satu berita sedih ni..kawan  cik addah baru je meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya..dia bertembung dengan bas..sedih sangat..satu je yang cik  addah harap supaya rohnya dicucuri rahmat..insyaallah..amin..

satu benda yang wajib kita percaya ialah setiap yang hidup pasti akan mati.setiapa yang datang pasti akan pergi..cuma cik addah  harap sangat2 sesungguhnya "kita didatangkan oleh ilahi  dalam keadaan bersih moga2 kita akan kembali menghadap ilahi dalam keadaan yang bersih juga"..insyaallah....
. bukan apa,soal hidup,mati,jodoh rezeki hanya di tangan tuhan....kita hanya "hamba"... yang tak pernah sempurna dan x kan sempurna..mana tau bila2 masa je kita boleh kiata boleh pulang mnghadap allah kan??..anyway dengan datangnya tahun baru islam ni,kita tinggkatkan amal kita untuk seimbangkan dunia dan akhirat kan..sekurang-kurangnya ada juga bekalan kita untuk di bawa "pulang" nanti..
ermmm tak nak cakap banyak la..anyway tak de apa yang sempurna di muka bumi ni kan..setiap manusia pasti pernah melakukan kesalahan.cuma apa yang perlu kita ingat bahawa  ALLAH ITU MAHA PENGAMPUN DAN MAHA MENGETAHUI  ..



KISAH NI BANYAK MEMBUKTIKAN BAHAWA ALLAH ITU MAHA MENDENGAR AKAN DOA HAMBA2NYA WALAU DALAM KEADAAN APA PUN..

Wednesday, 23 November 2011

~malaysia vs syria=23.11.11

malam nie pertemuan antara mlysia dgn syiria...baru 2 hari lepas 'harimau malaya tlah pon  membaham garuda'hahahha  mmg best giler laperlawann dwang...gempak habis...time ni, addah mmg takkan lps kan pluang r...pntang nmpak kamera foks kat "muslim ahmad"hihihihi dan2 je mnjerit tak tentu hala(macm orang kne sampokkkkk)hihihi da buang tebiat agaknya...(hey addah jgn mmpi la) ahhhh ade aku kisah????hihihih...
malas nak membebel panjang,.anyway tahniah la untuk pmain2 harimau malaya terutama tok KFCM,BDROL,ASRA,MUSLM,ZUBIR,TAMIL,FAKHRI, dan SEMUA2 la...ramai sangat tak ingat la...
                 ni adalah  detik2 kmnangan.... malaysia vs indonesia




 KHAIRUL FAHMI CHE MAT.....BNYAK MENYLAMATKAN GAWANG GOL...WALAUPON PEMAIN GARUDA"BONAI" GNE JAMPI2 ...HAHHAHAHA

Itu la kisah nya...ermmm bangga seys...ermmm tapi orang cakap langit tak selalunya cerah kan...malam ni perlawn mlsia ngn syiria menyedihkan... :(  ...mlysia kalah 2-0..anyway semua pmain da buat y terbaik..adat pertandingan la kan...mng ke kalah ke asalkan semua da lakukan yang trbaik.... 

Sunday, 20 November 2011

~dia penyebabnya.!!!!

hai korang semua..da lama rasanya x update blog ni..rase windu pulak..hihihihi...errmm minggu ni pnat sangat,sampai x sempat nak wat pape..bnyak kerja..anyway x mo cakap banyak la.ermm korang pon tahukan minggu nie kecoh pasal perlawann bola sepak antara malaysia lwn indonesia..hushhh musuh ketat negara tu,,,harap2 mlaysia mng la esok ye(final)..
Addah tak kan lpaskan pluang untuk tgok esok,haaaa nak tau knapa?ermm rasanya korang sume da tau kot,...apa?tak tahu?mustahil la...hihihi..ok la Addah gtau k,msti la sebab muslim ahmad ...hahhaha ..Addah mnt dye!!!(hhihihihi malu la)...harap2 dy dapat bg y trbaik esok...bukan sebab dye tu pandai main bola je,tapi hnsme plak tu...ermm geramnya..hamdsome3!!!

semangat anak malaysia.....






Monday, 14 November 2011

~bicara hati~





Di saat dingin malam menyapa diriku,


Wajah dirimu terbayang di minda,

Meskipun terpisah beribu batu
,
Kasih dan sayang tetap dirasa..



Ketika dikau bersedih hati,

Aku kan hadir menghibur diri,

Kerana hilai tawamu itu,

Di saat dingin malam menyapa diriku,

Wajah dirimu terbayang di minda,

Meskipun terpisah beribu batu,

Kasih dan sayang tetap dirasa..

Ketika dikau bersedih hati,

Aku kan hadir menghibur diri,

Kerana hilai tawamu itu,

Adalah segala-galanya bagi diriku...

Sunday, 13 November 2011

~ciri kesempurnaan iman


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:” Tidak sempurna iman seseorang hamba sehingga dia memiliki tiga sifat iaitu: menafkahkan harta tanpa kedekut, berlaku adil terhadap diri dan memberi salam kepada orang lain.” Riwayat Ahmad


Huraian :

1. Harta benda atau wang ringgit adalah kurniaan Allah kepada hamba-Nya. Harta benda yang dimiliki adalah suatu himpunan amanah dan tanggungjawab yang perlu diurus dan dibelanjakan sewajarnya. Oleh itu manusia yang suka menyimpan harta kerana takut akan kehabisan dan tidak sanggup mengeluarkan sebahagiannya ke jalan yang hak seperti berzakat dan membelanjakan ke jalan yang bermanfaat pasti tidak akan mendapat keberkatan dan rahmat Allah walaupun dianugerahi nikmat yang melimpah ruah.
2. Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Tuhanmu yang meluaskan rezeki terhadap sesiapa jua yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang dan peraturan-Nya) dan Dia juga yang menyempitkan (menurut yang demikian). Sesungguhnya Dia Maha Mendalam Pengetahuan-Nya lagi Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.” – (Al-Israk: 30).
3. Adil dengan diri sendiri bermaksud seseorang itu menyeimbangkan antara keperluan spiritual (rohani) dan dan fizikal (material, intelektual dll) di mana semua komponen ini saling berkait rapat dan sangat penting bagi menjadikan kehidupan seseorang seimbang, tenang dan damai.
4. Memberi salam pula adalah simbol kekuatan ukhuwwah yang dituntut oleh Islam untuk diamalkan selalu oleh setiap muslim dalam menjalani kehidupan bermasyarakat. Ini bagi memastikan masyarakat yang dihuni itu berkeadaan saling hormat menghormati di samping mewujudkan perpaduan dan kasih sayang tanpa berlakunya cara hidup yang bersifat indidualistik, menyombong diri, mementingkan diri dan sebagainya tanpa menghiraukan orang lain.

~di sebalik solat

1 – Niat Sembahyang :
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2 – Berdiri Betul :
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3 – Takbir-ratul Ihram :
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4 – Fatihah :
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur….
5 – Ruqu’ :
Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6 – I’tidal :
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.
7 – Sujud :
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8 – Duduk antara 2 Sujud :
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur
9 – Duduk antara 2 Sujud (akhir) :
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.
1 0 – Tahhiyat Akhir :
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11 – Selawat Nabi :
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12 – Salam :
Memelihara kita di dalam kubur.
13 – Tertib :
Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.

~ciri2 someone mnyintai kite ngan iklas




  • Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.


  • Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu

  • Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘selamat pagi’, ‘selamat hari minggu’, ‘selamat tidur’, ‘take care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.
  • Jika kamu menyambut hari jadi dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

  • Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu – kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.
  • Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.
  • Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.
  • Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.
  • Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya. Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

  • Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. Saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

Saturday, 12 November 2011

~pahit,manis kehidupan

Kadang-kadang ALLAH hilangkan sekejap matahari kemudian dia datangkan pula guruh dan kilat. Puas kita mencari di mana matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah ...
Belajarlah bersyukur dengan jodoh anugerah tuhan.. usah mendambakan teman secantik balqis, andai dirimu tidak seindah sulaiman.. mengapa diharapkan teman setampan yusof, andai dirimu tidak setulus zulaikha... tak perlu mencari seistimewa khadijah, andai dirimu tidak sesempurna Rasulullah SAW...
Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu, janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu saja…. Karena ia akan sakit oleh karena bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin iaakan menderita selagi ia masih hidup... Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorangsetelah ia mulaimenyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya, janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja… Karena ia akan terluka oleh kenangan bersamamu, dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu...
Janganlah kamu mengganggu hidup seseorang dengan mencuri hatinya andainya kamu tidak ikhlas menyintainya... kelak kamu akan berlaku kejam dengan meninggalkannya dan membiarkan hatinya terluka dan hidupnya menderita...
Cinta akan menyakitkan ketika kamu berpisah dengan seseorang, lebih menyakitkan apabila kamu dilupakan oleh kekasihmu, tapi cinta akan lebih menyakitkan lagi apabila seseorang yang kamu sayangi tidak tahu apa yang sesungguhnya kamu rasakan.
Wahai sahabatku yang menderita kerana cinta, usahlah ditangisi kekasihmu yang telah pergi, hayunlah langkahmu ke mana sahaja yang kamu ingini demi mengubati hatimu yang luka, moga-moga kamu akan bertemu seseorang yang dapat mengisi hatimu, kelak pasti terubat jua dan hidupmu kembali ceria...

~relakan pemergian cinta

  • Bila kamu sedang menatap langit, lihatlah ketika malam yang tak berbintang, hanya sang bulan yang merasa kesunyian. Tapi dia tetap menyinar

  • Bintang itu beribu banyaknya, dan rintik hujan itu tak terhitung jumlahnya. Bila bintang berhenti bersinar, dan bila hujan berhenti berdenting, jangan terlalu kau nanti, karena mereka akan kembali dengan yang lebih baik

  • Sadarkah kamu, terpikirkah oleh kamu?. Mengapa tuhan juga mengizinkan dia untuk menginggalkan kamu?. Kini memang kamu hanya bisa bersedih dan menangis untuk menjawabnya, tapi kelak suatu jawaban akan datang dan membuat kamu sangat bersyukur karena ini telah terjadi.

~hikmahNya

  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak penyayang, supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sempurna, supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.

  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang sangat lain perangainya dengan kita, supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

  • Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak serupa dengan kita, supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.

  • jangn terlalu memilih cinta kerana cinta itu sendiri akn mmlih untuk singgah dihati sesiape..kita hanya perlu mnrima khdiran cinte itu dengan segala msteri didalamnye..apabila ia datang mngetuk pintu hati

  • cinta selamanya akan mnjadi msteri..bersyukurlah kerana dia pernah siggah dihati      kita..walaupun hanya untuk seketika...cukup untuk kita sedar bahawa perasaan cinta dan rase untuk memiliki sesorang itu satu bnde yang sangat berbeza.....

~perkara y perlu dlkkkan slps pts c!nte

  • terus delete nombor ,msg2,gambar dan ape je y mmbuatkan korang teringatkan ex korang 2.
  • buat mase mcm ni,seelok2nye korang jagn dengar lagu2 yang" tangkap leleh"(mmbazirkan air mate je,ex korang bukan ingat kat korang pun..buang mase je )
  • sibkkan diri korang ngan aktitiviti yang brfaedah contoh:g kuar ngan kengkawan ,shopping,kalau ade duit lebih boleh la g bercuti..kalau yang x de duit tu korang g la maen msak2 ngn adik2 korang..atlst  ade gak aktivitikan...(hihii)
  • terimelah kenyataan bahawa hubungan korang cukup sampai dsn..mungkin ada hikmah disebalik apa yang terjadi..kite hanye mmpu merancang,n tuhan yang mnntukan segala2nya..yakin bahawa settiap ketentuan tuhan itu adalah yang terbaik untuk kita.jika ade jodoh korang dngn ex korang 2,stu hari nnt korang pasti akan bersame...(cepat @lambat je...)
  • sentiasa berdoa agar korang akan mnemui jodoh yang terbaik untuk korang..
p/s:ingat!jodo,ajal maut,rezeki semunya di tangan Tuhan..

Wednesday, 9 November 2011

~bersyukurlah

Jika hari ini kamu menangis, bersyukurlah karena kamu tidak membuat orang lain menangis... 



Jika hari ini kamu disakiti, bersyukurlah karena kamu tahu rasa sakit dan tidak menyakiti orang lain... 

Jika hari ini kamu dikecewakan , bersyukurlah karena kamu tidak membuat orang lain kecewa... 


Apapun yang kamu alami hari ini,... tetaplah bersyukur karena kita belajar UNTUK MEMAAFKAN...♥

Tuesday, 8 November 2011

~kenapa katakanya jika x memahami ertinya

Pernahkan anda tertanya-tanya kenapa 


seorang perempuan menangis hanya 


kerana seorang lelaki? Mungkin sebab anda sudah terbiasa dengan auta 


bahawa perempuan memang suka menangis...

Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah, 


tetapi hanya apabila dia 


mula menyintai anda, 


dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata


 kerana anda.



Apabila dia menangis di hadapan anda,

Apabila dia menangis kerana anda,

Pandanglah matanya,

Bolehkan anda rasakan apa yang dia rasa?

Pernahkah anda CUBA untuk memahami apa yang dia rasa?

Fikirkan…

Berbaloikah dia menangis,

Dihadapan anda,

Hanya kerana anda?

Dia menangis bukan kerana dia lemah,

Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati,

Dia menangis,

Kerana dia tidak lagi mampu 


untuk menangis didalam hati,

Kesedihan yang dirasainya menjadi semakin berat


 untuk disimpan.

Guys,

Cuba ambil masa untuk berfikir,

Jika si dia menangis hanya kerana anda,

Mungkin sudah tiba masanya 


anda fikir kembali di mana silap anda,

Kerana hanya anda tahu jawapannya.

Fikirkan,

Kerana suatu hari nanti,

Ianya mungkin terlalu lambat untuk menyesal,

Atau terlalu lambat untuk mengucapkan “maafkan saya…”


Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, 


janganlah anda 


membiarkan dia menangis keseorangan. 


Beradalah disisi dia, menemani dia, 


kerana dialah yang akan setia dengan anda sehingga akhir hayat anda.

Guys,


 kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda 


meninggalkan dia selagi dia masih memerlukan anda.


 Kerana anda akan 


merosakkan hidup dia.

Guys, jangan pernah mengungkapkan


 rasa cinta anda kepada seorang 


perempuan selagi anda belum 


benar-benar yakin dan sedia untuk bercinta. 


Kerana anda hanya akan membuatkan


 si dia menangis dan sengsara...


Mudah 


bagi seorang perempuan untuk 


berpura-pura melupakan cinta lamanya 


terutama cinta pertama,


 tetapi bukan mudah untuk membuang parut dalam 


jiwanya...

Monday, 7 November 2011

firasat tahi lalat(sekadar suke suki)

TandaFirasat Tahi Lalat
Bibir atas kananBanyak rezeki, pandai
Bibir atas kiriRamai kawan, baik hati
Bibir bawah kananDisegani orang, ramai yang suka
Bibir  bawah kiriPandai bicara, tak mudah kalah
Leher kananCerdas, jujur, berani menderita
Leher  kiri Cerdas  dalam segala hal dan banyak pengetahuan
Leher  di tengahTercapai cita-cita
Biji mata kananSuka serong dan pembohong
Biji mata kiriPembohong tetapi baik hati
Hujung mata kananBaik hati, sopan santun, cerdas
Hujung mata kiriBaik budi, murah rezeki
Punggung kananAgak mengalami kesulitan
Punggung kiriMalas dan suka duduk
Betis kananSuka berhibur, boros
Betis kiriRajin, tidak suka menganggur
Lutut kananBersikap tidak peduli dan tidak mahu berusaha
Lutut kiriKurang kuat berusaha
Kepala sebelah kananTerkabul cita-cita
Kepala sebelah kiriSering menemui kesusahan
Kepala sebelah belakangJujur, sabar dan tekun
Kening kananCerdas dan cekap
Kening kiriCerdas dan sopan santun
Tengah keningKeras hati dan berani segala hal
Hujung mulut kananKecil rezeki, tak mudah kalah
Hujung mulut kiriSuka berpoya-poya
Ketiak kananDapat menyimpan rahsia
Ketiak kiriJujur, banyak yang cinta
Pergelangan kaki kananSuka keluar rumah
Pergelangan kaki kiriKehendak kuat
Batang hidungBanyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
Pada hidungBanyak rezeki
Dagu bawah kananJujur dan baik hati
Dagu bawah kiriBijaksana, dan berbudi luhur
Kemaluan kanan atau kiriBaik, suka senggama
Di kepala kemaluan (lelaki)Bakal beristeri dua
Tumit kananJujur dan banyak kawan
Tumit kiriBaik budi
Alis kananSuka menolong dan baik hati
Alis kiriRamai yang suka
Pangkal peha kananKemahuan kuat
Pangkal peha kiriSuka kerja apa pun
Telapak kaki kananTak mudah mengeluh
Jari kaki kananSuka menolong
Jari kaki kiriBerbudi, suka berbuat baik
Bahu kananCermat dalam membuat keputusan, banyak tanggungan
Bahu kiriSuka kerja keras, banyak tanggungjawab
Buah dada kananBaik hati, pendiam, simpan rahsia
Buah dada kiriRamai kawan, setia pada pasangan
Lengan kananSetia dan taat pada atasan
Lengan kiriMenepati janji dan rajin
Pipi kananRamai teman
Tengah-tengah pipi kananRamai yang suka
Tengah-tengah pipi kriRamai teman
Ubun-ubunKurang jujur
PusatCerdas, tangkas, tekun
Pusat bahagian kananSejahtera dalam hidup
Pusat bahagian kiriBeroleh kemuliaan
Pinggang kananSayang pada pasangan hidup
Pinggang kiriDisayang pasangan hidup
Dada kananDapat mengatasi masalah
Dada kiriBerani, jujur dan sabar
Telapak kaki kananTidak mudah mengeluh
Telapak kaki kiriBaik budi pekertinya
Siku tangan kananKuat ingin memiliki kejayaan
Siku tangan kiriBaik hati, suka menolong
Jari tangan kananSerba beroleh keuntungan
Jari tangan kiriSerba baik bekerja
Jari telapak tangan kananBanyak rezeki tetapi boros
Jari telapak tangan kiriBanyak rezeki dan cermat
Pergelangan tangan kananBoros, suka bersukaria
Pergelangan tangan kiriDapat berpangkat
Perut bawah kananBanyak rezeki, suka memberi maaf
Perut bawah  kiriBaik hati, tenang hidupnya
Sudut mata kanan  dalamDisayang  suami atau isteri
Sudut mata  kiri dalamTidak  mudah dilupakan pasangan
Sudut mata kanan luar Baik budi, ramai yang cinta
Pelipis kiri Murah  rezeki, dapat jadi kaya
Pelipis kanan Serba berhasil dalam usaha
Kelopak mata kanan atasBaik hati, ramah, berjaya
Kelopak mata kiri atasBaik budi, ramai yang suka
Kelopak mata kanan bawahAgak malas
Kelopak mata kiri bawahAgak bodoh, kurang bijaksana