Followers

Monday 3 December 2012

TIPS TERAPI PERSAHABATAN





1. Bersyukur
- Bersyukurlahkerana youall dianugerahi seorang sahabat yg amat memahami dan setia bersama youall walau dalam apa jua keadaan . tidak semua oarang beruntung dalam persahabatan . dengan mensyukurinya youall pasti terfikir seribu kali sebelum mensia-siakannya.

2. Jadi Pendengar
- Ada masanya masalah mahupun cerita suka duka yuoall didengari oleh sahabat . ada masanya juga youall perlu menjadi pendengar . berkongsi luahan sahabat itu boleh membuatkan sahabat rasa dirinya diperdulikan dan sedar bahawa youall akan sentiasa ada di sisinya walau apa jua keadaan .

3. Jangan Menipu
- Mula berbohong akan menjadikan youall kehilangan sahabat . Jadi , walau dalam apa jua situasi pastikan youall tidak sesekali berbohong . jangan jadikan sikap berbohong itu sebagai salah satu pilihan buat youall walau dalam apa jua keadaan .

4. Beri Pendapat
- Setiap kali dilanda masalah , kita pasti memerlukan pendapat dan pandangan sebagai perspektif kedua buat diri kita membuat pilihan dan sebagainya . begitu juga dalam persahabatan . youall perlu saling membantu dan memberi pandangan antara satu sama lain . itulah gunanya sahabat . siapa tahu , mungkin youall boleh membantu si sahabat meleraikan kebantuanya . tapi ingat , youall hanya boleh memberi pandangan dan bukannya memaksa sahabat mengikut pandangan youall tu !

5. Tonjolkan Keprihatinan
- Sesekali youall perlu kirimkan sms atau kad kepada sahabat tanda youall ingat kepadanya . kirimkan sms atau kad yg mengandungi kata-kata betapa beruntungnya youall kerana memiliki sahabat sepertinya dalam hidupnya .

6. Jangan Mengadili
- Jangan terburu-buru menghakimi sahabat jika dia melakukan sesuatu perkara yg tidah youall kegemari . cuba youall selidiknya terlebih dahulu dan cuba menempatkan diri youall dalam diri sahabat . mungkin ada sesuatu yg belum youall fahami . sahabat pasti akan menghargai sokongan youall itu .

7. Batal Mendadak
- Sahabat yg memahami pun lama kelamaan akan jemu dengan sikap youall yang suka membatalkan setiap temu janji yg youall aturkan bersamanya . kalau sekali dua , mungkin ia tidak menjadi masalah . tetapi jika youall selalu membatalkan temu janji youall dengan sahabat semata-mata untuk memuaskan hati orang lain , sudah tentu lama kelamaan si sahabat tidak akan mempedulikan youall . OH TIDAK !

8. Memaafkan
- Setiap orang pernah melakukan kesilapan . setiap kesalahan yg dilakukan oleh orang lain terhadap diri kita , tidak salah untuk kita menunjukkan rasa marah kita itu . tapi ingat , setelah itu maafkanlah sahabat dan lupakanlah semuanya . buang yang keruh dan ambillah yg jernih ya ! belajar menjadi pemaaf kerana tidak mustahil suatu hari nanti kita juga boleh membuat kesalahan yg boleh menimbulkan rasa marah terhadap orng lain . lebih baik kita belja untuk hidup saling bermaaf-maafan antara satu sama lain .

9. Jangan Terlalu Sibuk
- Sesibuk mana pun youall , pastikan youall masih berkesempatan meluangkan sedikit masa untuk sahabat . paling tidak , cubalah menghubungi sahabat dengan menelefonnya . sesekali , youall patut mengatur pertemuan dengan sahabat .

10. Gembira Bersama
- Jangan lupa ketawa dan bersuka ria bersama sahabat . kerana inilah erti persahabatan , suka dan duka dikongsi bersama !

chammana ?
best tak ? jum ikot jum !
ehhhh ! kejap-kejap . ad lagi.


EXTRA TIPS

TIPS & TRIK BILA YOUALL BUAT SALAh

* TUNGGU DULU !
- Jangan pernah betangguh untuk mengucapkan kata maaf kepada sahabat . makin lama youall tunggu , makin sukar untuk youall meluahkan kata maaf toe . jadi , setiap kali youall melakukan kesalahan , terus sahaja meminta maaf !

* CARI-CARI ALASAN !
- Orang yg suka beralasan sewaktu meminta maaf adalah sikap individu yg seolah-olah sukar untuk mengakui kesilapan diri sendiri dan tidak mahu bertanggungjawab atas kesalahan diri sendiri . jadi youall jgn sesekali beralasan sewaktu meminta maaf dengan sahabat . selepas melakukan kesalahan , ucap sahaja kata maaf . tanpa perlu meleret-leret memberi alasan yg mungkin boleh menimbulkan rasa menyampah kepada orang lain .

* JANGAN MANGULANGINYA !
- Belaja dari kesalahan dan jangan mengulanginya . mengulangi kesalahan yg sama terus-menerus akan membuat sahabat terfikir bahawa youall tidak bersungguh-sungguh menyesali kesilapan diri youall itu .

apa macham korg !
hah !
bernas kan ? kan ? jgn tungu lagiy . yg ad sahabat toe . kawan kew apew ker . pandaiy lah weay carik . sahabat tiada gntiy weayh !

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.